Mariam Kharatyan

Mariam Kharatyan

Die armenisch-norwegische Pianistin Mariam Kharatyan tritt international als Solistin und Kammermusikerin auf und ihre Auftritte werden von Kritikern als seltene musikalische Erfahrung beschrieben, ihr Spiel sei so einfühlsam, natürlich und frei, als ob die Musik im Moment des Auftritts entstanden wäre. begeisterte das Publikum mit ihren Interpretationen.

Kharatyan hat ihren musikalischen Hintergrund als klassische Pianistin mit zwei Master-Abschlüssen in Klavierdarbietung – am Staatlichen Komitas-Konservatorium in Eriwan, Armenien, und an der Universität Agder in Kristiansand, Norwegen, wo sie seit 2012 lebt und derzeit außerordentliche Professorin ist die Abteilung für klassische Musik und Musikpädagogik.

Kharatyan wird regelmäßig zu Rezitalen und Kammermusikkonzerten bei internationalen Musikfestivals eingeladen, unter anderem bei „Volt Classics“ in Bergen, Norwegen, „Kamar Art“ in Eriwan, Armenien, und „Protest Festivalen“ mit dem legendären norwegischen Geiger Arve Tellefsen in Kristiansand, Norwegen , „Edvard Grieg Festival“ in Münster und „Europeiske Notespor“ in Leipzig, Deutschland. Im Jahr 2020, während der Pandemie, sowie im Jahr 2021 war sie Artist in Residence im Troldhaugen – Edvard Griegs Museum in Bergen, Norwegen.

Kharatyan war stets bestrebt, ihren Horizont im Pianismus zu erweitern und die akzeptierten Interpretationstraditionen in Frage zu stellen. Sie arbeitete von 2015 bis 2019 an dem künstlerischen Doktoratsprojekt „Armenian Fingerprints: Interpretation der Klaviermusik von Komitas und Khachaturian im Lichte des Armenischen“. Volksmusik“, im norwegischen künstlerischen Forschungsprogramm aufgenommen und auf Researchcatalogue.net (2019) veröffentlicht. Im selben Jahr veröffentlichte sie mit dem Album-Release-Recital in Sentralen, Oslo, zwei Alben – Khachaturian, Chamber Music (2019) bei Simax Classics: Dieses Album war eine Zusammenarbeit mit Adam Grüchot, Stig Nordhagen und Leonardo Sesenna; Das zweite Album – Komitas, Shoror (2019) enthielt die Solo-Klavierwerke von Komitas Vardapet und armenische Bauernlieder in neuen Interpretationen am Klavier mit dem armenischen Volksmusiker Vigen Balasanyan, auf Blul und Duduk und wurde bei Grappa Musikkforlag veröffentlicht. Beide Alben mit der Musik von Komitas und Khachaturian stießen bei den Zuhörern auf große Resonanz und begeisterten Kritiken von internationalen Kritikern.

Kharatyan war Solistin des Kristiansand Symphony Orchestra und die Aufführung von Aram Khachaturians Klavierkonzert – ein wichtiger Meilenstein ihres künstlerischen Forschungsprojekts „Armenian Fingerprints“ – wurde live im Kilden Teater og Konserthus aufgezeichnet. Das Zusammenspiel von Volksmusik und klassischer Musik war ein entscheidendes Element bei ihren Erkundungen zum neuen Klang des klassischen Klaviers. Die Aufführung stand unter der Leitung des norwegischen Dirigenten Eivind Gullberg Jensen und erhielt im Fedrelandsvennen eine begeisterte Kritik: „Sie hat in Aram Khachaturians Klavierkonzert in D-Dur eine beeindruckende Darbietung hingelegt, elegant, verspielt leicht, bei Bedarf wunderschön verschleiert und mit einer exquisiten.“ Beim Pedalieren war es Musik und Performance, die mich wirklich inspirierten und glücklich machten“ (Fedrelandsvennen, 2018).

Kharatyan hat mit dem norwegischen Komponisten Konrad Mikal Øhrn zusammengearbeitet und 2015 die Uraufführung seines „Konzertstücks für Klavier, Streicher und Pauken“ mit dem Streichorchester der Musikakademie Sarajevo und der Dirigentin Tijana Vignevic, Bosnien-Herzegowina, aufgeführt. Øhrns „Nansen Suite“ wurde im Rahmen des Konzertprojekts „Musical Dialogues“ uraufgeführt, das sie 2017 neben anderen Kompositionen in der National Gallery of Art in Washington DC, USA, aufführte. Kharatyan ist Preisträgerin mehrerer internationaler Klavierwettbewerbe und hat Konzerte in Schweden, Deutschland, Italien, Ungarn, Polen, Rumänien, Weißrussland, Litauen, die USA und Armenien.

Mariam Kharatyan

Armenian-Norwegian pianist Mariam Kharatyan performs internationally as a soloist and chamber musician and her performances being described by critics as a rare musical experience, her playing as sensitive, natural, and free as if the music has been created at the moment of the performance, dazzling the audiences with her interpretations.

Kharatyan has her musical background as a classical pianist with two Master’s degrees in piano performance – from the Komitas State Conservatory in Yerevan, Armenia, and the University of Agder, in Kristiansand, Norway, where she is based since 2012 and currently is Associate Professor at the Department for Classical Music and Music Education.

Kharatyan is regularly invited to perform recitals and chamber music concerts in international music festivals, among others “Volt Classics” in Bergen, Norway, “Kamar Art” in Yerevan, Armenia, “Protest festivalen” with legendary Norwegian violinist Arve Tellefsen in Kristiansand, Norway, “Edvard Grieg Festival” in Münster and “Europeiske Notespor” in Leipzig, Germany. In 2020, during the pandemic, as well as in 2021 she has been an artist in residence at the Troldhaugen – Edvard Grieg’s Museum in Bergen, Norway.

Always eager to expand her horizons within pianism, challenging the accepted traditions of interpretations, Kharatyan has worked from 2015-2019 on artistic research doctorate (Ph.D.) project “Armenian Fingerprints: interpreting the piano music of Komitas and Khachaturian in light of Armenian folk music”, admitted in Norwegian Artistic Research Programme and published on researchcatalogue.net (2019). The same year with the album release recital in Sentralen, Oslo, she released two albums – Khachaturian, Chamber Music (2019) in Simax Classics: this album was a collaboration with Adam Grüchot, Stig Nordhagen, and Leonardo Sesenna; the second album – Komitas, Shoror (2019), included the solo piano works of Komitas Vardapet and Armenian peasant songs in new interpretations on piano with Armenian folk musician Vigen Balasanyan, on blul and duduk, and was published with Grappa Musikkforlag. Both albums of Komitas’ and Khachaturian’s music have received warm resonance among the listeners and enthusiastic reviews from international critics.

Kharatyan has been a soloist with Kristiansand Symphony Orchestra and the performance of Aram Khachaturian’s Piano Concerto – a major milestone of her artistic research project “Armenian Fingerprints” was live recorded in Kilden Teater og Konserthus. The interplay between folk and classical music was a vital element in her explorations towards the new sound on classical piano. The performance was under the baton of Norwegian conductor Eivind Gullberg Jensen and has received an enthusiastic review in Fedrelandsvennen: “She made a formidable performance in Aram Khachaturian’s Piano Concerto in D major, elegant, playfully light, beautifully veiled when needed, and with an exquisite pedal use, it was music and performance to be really inspired and happy by” (Fedrelandsvennen, 2018).

Kharatyan has collaborated with the Norwegian composer Konrad Mikal Øhrn and has performed the premiere of his “Concert piece for piano, strings, and timpani” with the String Orchestra of Sarajevo Music Academy and conductor Tijana Vignevic, Bosnia Hercegovina, in 2015. Øhrn’s “Nansen Suite” was premiered within the Musical Dialogues concert-project that she performed among other compositions in the National Gallery of Art, in Washington DC, USA, in 2017. Kharatyan is a prize winner in several international piano competitions and has performed concerts in Sweden, Germany, Italy, Hungary, Poland, Romania, Belarus, Lithuania, the USA, and Armenia.

www.mariamkharatyan.com
Ansprechpartner:
Martin Kallnischkies
martin@hofmusik-festival.de
0152 22979527

Konzerte in 2024

tba


Solorezital

Die Konzerte können – je nach Wunsch – in Dauer und Repertoire variiert werden.


Norwegisch-armenische Fingerabdrücke

KOMITAS -  «Yot Par»  armenische Volkstänze für Klavier 

Manushaki

Yerangi

Ounabi

Marali

Shushiki 

Het u Araj

Shoror

Msho Shoror


Armenian peasant tunes in arr. by Villy Sargsyan

Qele, Qele/Go, Walk

Yerkinqn Ampele/The Sky is Cloudy

Garouna/It’s Spring

Krunk/Crane


ARAM KHACHATURIAN 


Poem

Adagio from Spartacus ballet, arr. V. Sargsyan

Toccata


EDVARD GRIEG 


Slåtter/Norwegian Peasant Dances op. 72

Haugelåt/Halling from the Hills

Myllargutens brurermarsj/Myllarguten Bridal March

Rotnamsknut Halling


Lyriske stykker/Lyric Pieces, op. 65

Fra Ungdomsdagene/From Early Years

Bryllupsdag på Troldhaugen/Wedding Day at Troldhaugen


Ballade in G moll, op. 24


SELECTED PIECES FROM SOLO REPERTOIRE

_________________________________


Edvard Grieg (1843 - 1907)

Ballade in G minor, op. 24

From Slåtter/Norwegian peasant dances, op. 72

Halling from the Fairy Hill

Myllarguten's Bridal March 

Rotnamsknut Halling


Lyrical Pieces op.65


Komitas (1869 - 1935)

Yot Par/Seven Armenian Folk Dances

Msho Shoror

Armenian Folk Songs in arrangements for solo piano by V. Sargsyan

Garouna/It’s Spring

Krunk/Crane

Lele Yaman

Yerkinqn Ampele/the Sky was Cloudy

Antuni/Houseless

Qeler, Coler/He Walks Shining


Own Improvisations based on Armenian folk and medieval melodies/hymns spanning from 7th to 20th century.


Aram Khachaturian (1903 - 1978)

Adagio from Spartacus ballet

Lullaby from Gayaneh ballet

Poem

Toccata


Alan Hovhaness (1911-2000)

Visionary Landscapes

Two Ghazals


Maurice Ravel (1875-1937) 

Miroirs (Reflections)

Noctuelles 

Oiseaux tristes 

Une barque sur l'océan 

Alborada del gracioso 

La vallée des cloches


Sergei Prokofiev (1891-1953) 

Sonata No. 2 in d minor 

Suggestion Diabolique, op.4


Sergei Rachmaninov (1873 - 1943)

Corelli Variations, op. 42

Elegy in E-flat minor, Op. 3 No. 1 

Prelude in C-sharp minor, Op. 3 No. 2 

Prelude in G-sharp minor, Op. 32 No. 12 

Prelude in B minor, Op. 32 No. 10 

Prelude in C minor, Op. 23 No. 7

Prelude in D major, Op.23, No. 4

Moment Musicaux I e moll, op. 16, No. 4


Joseph Nicolas Pancrace Royer (1705 - 1755)

La Sensible

Vertigo

La marche des Scythes


Ferenc Liszt (1811-1886)

Apres une lecture du Dante

Liebestraum No. 3 in A-flat major


Frederic Chopin (1810 - 1849)

Ballade No.1&2

Nocturne in C minor, op. 48, No.1

Valtz i ciss moll, op. 64, No. 2

Fantaisie - Impromptu i c moll, op. 66


Franz Schubert (1797-1828)

Wanderer-Fantasie op. 15 C-dur

Sonata in C minor, D958


Ludwig van Beethoven (1770-1827)

Piano Sonata No. 3 in C Major, Op. 2

Piano Sonata No. 8 in C Minor, Op. 13 "Pathétique"

Piano Sonata No. 14 in C-Sharp Minor, Op. 27 No. 2 "Moonlight"

Piano Sonata No. 17 in D Minor, Op. 31 No. 2 "The Tempest"

Piano Sonata No. 30 in E Major, Op. 109


Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)

Fantasie in c-moll KV 475

Sonata No.9 In D, K311

Sonata No.10 in C dur, K330

Sonata No.11 In A, K331

Sonata No.13 in B flat, K333


Johan Sebastian Bach (1685-1750)

Partita in G Major, BWV 829

The Well-Tempererd Clavier Book I

No. 1 BWV 846 C-Dur 

No. 2 BWV 847 c-Moll

No.18 BWV 863 gis-Moll 

The Well-Tempererd Clavier Book II



Solokonzerte


Aram Khachaturian - Klavierkonzert Des-Dur

Edvard Grieg - Klavierkonzert  a-Moll op. 16

Arno Babajanyan - “Heroic Ballade” Konzert für Klavier und Orchester

Alan Hovhaness – “Lousatzag/The Coming of Light” für Klavier und Streicher

Stephan Elmas - Klavierkonzert  Nr. 1 g-Moll 

Sergei Rachmaninoff - Klavierkonzert Nr. 2  c-Moll op. 18

Ludwig van Beethoven - Klavierkonzert Nr. 3  c-Moll op.

                                                                          

Konrad Øhrn – Concert Piece for strings, timpani and piano *


Sergei Prokofiev – Piano Concerto No. 1 in D flat major

                                                               No.3 in C major


Dmitri Shostakovich – Piano Concerto No.2 in F major


Frederic Chopin – Piano Concerto in E minor


Ferenc Liszt – Piano concerto No. 1, E Flat Major


Wolfgang A. Mozart - Piano Concertos:

 No.12, A major

 No.20, D minor

 No.21, C major

 No.23, A major

 No.24, C minor

 No.25, C major




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